Osteopati forklart på 2 minutter

Osteopati er en internasjonal helseprofesjon med røtter i USA, som baserer seg på kliniske og naturvitenskapelige fag som anatomi, fysiologi, biomekanikk og patologi (sykdomslære). Osteopaten har høy medisinsk kompetanse og samarbeider med annet helsepersonell om nødvendig.

​

Osteopatibehandling er en trygg manuell behandlingsform for muskel og skjelett plager. Osteopaten bruker flere ulike teknikker med hendene som verktøy: fra myke skånsomme teknikker som avspenning av vev, tøyninger, mobilisering, drenering og manipulering. Pasientene får også øvelser de kan gjøre hjemme for å kunne bli smertefrie raskere.

​

Målet er god funksjon og en god helse, slik at din kropp fungerer så optimalt som mulig. Dette gjøres ved å finne lokalisasjonen og sammenhengene i kroppen som forårsaker plage i nettopp din kropp. Muskelskjelett-, bindevevs-, sirkulasjons-, respirasjons-, -og nervesystemet samarbeider for å fungere optimalt sammen og blir derfor tatt i betraktning. Nedsatt funksjon (eksempelvis leddbevegelighet) kan være årsaken til at en muskel overarbeider og gir deg smerte. Derfor blir hele kroppen tatt med i betraktning, og ikke bare der du kjenner smerten. Resultatet er smertelindring og en bedre funksjon i hverdagen, enten det gjelder pasienter med akutte eller kroniske smerter.

Behandlingen egner seg for pasienter i alle aldre (også spedbarn).

Hva er Osteopati?
ÅPNINGSTIDER